principem bylo představit si linie jako záznamy pohybu. Žáci nad jednotlivými obrazy určovali o jaký pohyb by se mohlo jednat, v jaké situaci Praha 21 a kdo by daný pohyb mohl vykonat. Například obraz Linie č. by mohl představovat situaci, kdy se na ulici stane vražda. Červená linie představuje oběť, protože červená barva může znamenat krev. Zavražděný stál na ulici a koukal se do výlohy. Červená linie je krátká a statická, a tudíž naznačuje pomalý nebo spíš žádný pohyb. Vrahem by mohla být černá tlustá linie, která se přikradla k oběti, zabila ji a nenápadně odešla. Černá barva je symbolem smrti. Ostatní linie by mohly představovat kolemjdoucí, kteří událost zahlédli a různě se zachovali. Někdo zběsile pobíhal tenká žlutá a fialová linie, někdo se s chladnou hlavou snažil oběti pomoci hnědá linie či dojít pro Újezdu nad Lesy jazykovou školu pomoc zelená linie. Cílem takovéto interpretace Sýkorových linií bylo přiblížit žákům abstraktní umění na základě konkrétních představ a situací. Formální krása linií je tak mnohem lépe vnímána díky jejich možného významu. Obr. Zdeněk Sýkora Linie č. viz Literatura a reprodukce fotografií, K otevření diskuze nad obrazy a vyjádření možných významů linií jsem kladla žákům tyto a podobné Cyrilov otázky What do you see in the picture co vidíš na obraze How do the lines look like Jak linie vypadají What do the lines mean Co linie znamenají What does the picture represent Co obraz představuje If the lines mean movement, which line represent fast movement and which one represent slow jazyková škola Újezd nad Lesy
movement Which line is sadhappy Which line represent movement made by oldyoung man Jestliže linie vyjadřují pohyb, která linie představuje Praha 20 rychlý pohyb a která pomalý Která linie je smutnáveselá Která linie představuje pohyb starého muže a která pohyb mladého How many people walked in this painting Where were they What do the different colours of these movements mean Kolik lidí kráčelo na tomto obraze Kde byli Co znamenají odlišné barvy těchto pohybů Procvičování s pracovním papírem Následovala další práce s pracovním papírem. Žáci měli jazykové školy Újezdu nad Lesy prokázat, že pochopili princip, který jsme spolu procvičovali a měli rozebrat jeden Sýkorův obraz. Do následující tabulky měli popsat jazyková škola Újezd nad Lesy jednotlivé linie, určit jaký pohyb znamenají a vymyslet, jakou situaci by dané záznamy pohybu mohly vyjadřovat. Cvičení z pracovního listu Look at the picture on the board and fill in the table. You can use words written under the table. COLOURS OF LINES DESCRIPTION OF LINES AND MOVEMENTS SITUATION FAST, SLOW, DISTRACTED, CALM, FAT, SLIM, WAVY, TWISTED, SAD, HAPPY, JUMPING, RUNNING, Žákům jsem předložila čtyři Sýkorovi obrazy a každý si měl jeden vybrat a do svého pracovního papíru jej interpretovat jako v předchozím úkolu. Poté jsem vyzývala žáky, aby postupně Chvaly četli své interpretace a ostatní hádali, o který obraz se jedná. Vysvětlila jsem žákům, jakou roli hrála náhoda v práci Zdeňka Sýkory. Povídali jsme si o náhodě v našem životě, co pro nás znamená a jak moc nás ovlivňuje. Pokračovala jsem zadáním výtvarné hry. Výtvarná