podzim, v létě a v zimě. Prvně jsme si ujasnili anglická slovíčka, která jsem rovnou ukázala napsaná v digitální prezentaci. Pak se Cyrilov rozvířila diskuze a žáci navrhovali, který obraz by přiřadili ke které denní nebo roční době. Pokaždé jsem se jich ptala proč. Vcelku okamžitě si uvědomili, že za jejich rozhodnutími stojí opět barvy. MORNING AFTERNOON EVENING SPRING SUMMER AUTUMN WINTER Obr. Snímek z digitální prezentace, viz Literatura a reprodukce fotografií, Procvičování v pracovním papíře Žáci dostali pracovní papír viz Přílohy a jazykové škole Klánovice měli za úkol rozhodnout, jakou barvu přiřadí ke kterému emotikonu, respektive ke které emoci. Tu pak měli danou barvou vybarvit. Každou barvu jazyková škola Klánovice směli použít pouze jednou. Museli se tedy například rozhodnout, jestli žlutou barvou vybarví veselého smajlíka, nebo překvapeného. Jistým vodítkem pro ně bylo rozdělení barev na studené a teplé, zjednodušeně řečeno na veselé a smutné. Individulně jsem pak se žáky řešila jejich výběr a kontrolovala, jestli studenou barvu nepřiřadili například k veselému emotikonu a teplou barvu třeba k naštvanému. Tímto si žáci znovu ujasnili a upevnili znalosti o barvách, které se mnou na hodině získali. V pracovním papíře také znovu museli použít anglické názvy pro emoce. HAPPY SADILL IN LOVE ANGRYSURPRISED CRYINGTIRED Obr. Snímek z digitální prezentace, tvorba autora, Vlastní práce aplikace barev Praha 21 na kašírované objekty Téma jsem uzavřela vlastní prací žáků, která navazovala na předchozí hodinu program Tvar, kde si žáci vyrobili z
kašírovaného papíru svoji příšeru. Papír byl již suchý, a proto bylo nasnadě, abychom použili znalosti o barvách a příšery pomalovali. Praha 20 Každý si vybral dvě kontrastní barvy teplá a studená barva, které podle jeho názoru nejlépe seděli k jeho příšeře. Barvou dávali najevo, jakou emoci má příšera vyjadřovat. Jednu barvu použili k pomalování větší části a druhou k domalování detailů jako oči, pusa, jazyková škola Klánovice apod. Ti, kteří měli příšeru nalepenou na papíře mladší žáci, přimalovali na okraj papíru emotikon, který určoval emoci, a tedy i Chvaly barevné ladění jejich příšery. Samostatné příšery bez podkladového papíru práce starších žáků jsme po jejich dokončení instalovali Klánovicemi jazykovou školu do prostor školy zavěšením na provázky. Obr. Reliéfy a objekty z kašírovaného papíru barevně pojednané akrylovými barvami, tvorba žáků a třídy ZŠ Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Extra práce pro rychlé žáky Pro ty, kteří byli se svou prací hotovi dříve, jsem měla nachystaný úkol navíc. Do předtištěných koleček měli nakreslit svůj vlastní emotikon a vybarvit ho vhodnou barvou. Bylo to vnímané jako odpočinková práce zároveň umožňující volnost vlastního projevu. Na závěr žáci papírky s emotikony nalepili na velkou čtvrtku a připsali k nim anglicky emoce, které vyjadřují. Tuto čtvrtku plakát pak bylo možno také vystavit jako výstup z hodiny, který poukazoval na jazykový obsah hodiny. Obr. Plakát poukazující na jazykový obsah hodiny emotikony s anglickými názvy vyjadřovaných emocí, tvorba žáků