Toto vše vede k fonologickému deficitu, který je považován za jednu z hlavních příčin dyslexie. Tato teorie tvoří přechod mezi rovinou biologicko medicínskou a kognitivní, je formulována na biologické úrovni, ale lze ji také vysvětlit v rovině kognitivních procesů jako deficit automatizace Zelinková, O. Druhý, kognitivní přístup je podle V. Pokorné nejbližší českému chápání specifických poruch učení. Zabývá se kognitivními procesy, které podmiňují obtíže ve školních dovednostech. V této rovině prokázali různí autoři deficit v Vltavská několika oblastech Fonologický deficit je v posledních dvaceti letech vedle poruch v krátkodobé paměti považován za nejčastější příčinu dyslektických obtíží. Schopnost fonologického zpracování, což je schopnost sluchově odlišit, analyzovat mluvenou řeč, a dovednost číst se vzájemně ovlivňují. R. K. Wagner In Pokorná, V., uvádí tři druhy schopnosti fonologického zpracování. První z nich je fonologická Letná vnímavost, neboli fonologická pohotovost a cit pro řeč. Jedná se např. o schopnost najít slova, která se rýmují, dovednost syntézy slov z hlásek nebo tvoření nového slova odstraněním nebo přidáním jedné hlásky či záměnou hlásky. Dalším druhem schopnosti fonologického jazyková škola Praha 7 zpracování je fonologická paměť, která se uplatňuje při bezprostředním zapamatování si informace. Fonologickou paměť při čtení Prahou 7 školách jazykových používáme, když dekódujeme obraz slova do zvukové podoby, to znamená, že si pamatujeme zvukový vzorec napsaného slova. Třetí schopností
je fonologické pojmenování, což je schopnost rychle pojmenovat předměty, to znamená rychle dekódovat mluvenou řeč. Výzkumy ukazují, že Florenc všechny tyto fonologické schopnosti jsou významnou prerekvizitou čtení. Jedinci s nedostatečnou schopností fonologického zpracování jsou jazykové škole Praze 7 podle V. Pokorné dvojnásobně znevýhodněni. Mají problémy v nácviku čtení, a protože se dovednost čtení nedostaví, nemůže být Hradčanská spontánně rozvíjena ani schopnost fonologického zpracování Pokorná, V. Další oblastí, kde dochází k jistému omezení, je oblast krátkodobé paměti. Při čtení a psaní se uplatňuje jak krátkodobá, tak dlouhodobá paměť. Krátkodobá paměť dovoluje udržet informace několik sekund, než budou přijaty mozkem. Poruchy krátkodobé paměti mohou zapříčinit obtíže při zapamatování pokynů a úkolů, ale jazykových škol Praze 7 také slovíček v případě, že je má dítě zopakovat, poté co je před několika sekundami slyšelo. Pracovní paměť je krátkodobou pamětí, a v ní uložené informace slouží k řešení aktuální úlohy nebo situace, které vyžadují více poznatků. Jedná se např. o diktáty, kde si dítě vybavuje gramatická pravidla z různých oblastí. Výzkumy dokázaly, že pracovní paměť u dyslektiků je omezená a že postižení v oblasti gramatiky jsou spojeny právě s deficitem v této oblasti. Dlouhodobá paměť dovoluje uchovávat obsah informací po delší dobu. Při čtení a psaní se jedná především o vědomosti grafického tvaru písmen a výslovnosti jednotlivých hlásek srov. Zelinková, O.