pravidelně připravuje, nepoužívá strategie vědomě. Žák nejčastěji používá kompenzační a kognitivní strategie. Zastoupení jednotlivých učebních strategií přepočtených na procenta ukazuje graf č. V praxi to znamená, že se význam slov snaží odhadnout podle chování a gestikulace. Pokud sám nějaký výraz nezná nebo si na něj nevzpomene, řekne jej raději česky nebo přiblíží pomocí gest. Jazyk jazyková škola Písnice procvičuje tak, že se dívá na anglické filmy, v konverzaci raději používá ustálená spojení nebo fráze. Výuku čtenářské strategie RAP považoval za velice přínosnou, neboť se teď cítí mnohem jistější při čtení neznámého textu v angličtině, ke čtení přistupuje s Praha 12 menší obavou, a tudíž je i lépe koncentrovaný. Díky strategii RAP se zlepšily i jeho komunikační dovednosti, již není tak nejistý a více Hrnčíře si věří při ústním projevu. Je i v hodinách aktivnější, neboť se mu podařilo odbourat nervozitu při mluvení. Při rozvíjení komunikativních dovedností je proto u něho velice důležitá opora v textu. Dokáže snadněji zformulovat větu, když má o čem hovořit a zná klíčová slova. Graf Percentuální zastoupení strategií učení žáka A Analýzu jednotlivých položek dotazníku žáka A jsme shrnuli do Písnice školy jazykové přehledné tabulky, kde jsme vytvořili několik kategorií, které jsou z naseho pohledu užitečné pro učitele při práci s žáky se specifickými poruchami učení v rámci výuky cizího jazyka. Osvojování nové slovní zásoby paměťové strategie Nové slovíčko se učí v
kontextu Vizualizuje si jeho grafickou podobu K učení nevyužívá činností např. fyzické ztvárnění slovíčka, používání kartiček Procvičování kognitivní strategie Nový výraz si opakovaně řekne nebo napíše Používá raději fráze a ustálená spojení Občas se dívá na anglické filmy Odhadování významu slov kompenzační strategie Význam slova se snaží odhadnout podle chování lidí a jejich gestikulace, nikoliv na základě svých jazykových znalostí Překonávání omezení v mluvení a psaní kompenzační strategie Když si nevzpomene na slovíčko, řekne jej raději česky nebo se ho pokusí přiblížit pomocí gest, posunků Cizojazyčné konverzaci se na paměťové kognitivní kompenzační metakognitivní afektivní sociální žák A určitá témata, kde nezná slovíčka, vyhýbá Příprava a plánování učení jazyková škola Písnice metakognitivní strategie Zajímá se, jak se lépe učit Vede si sešit, kam si píše novou látku, slovíčka atd. Nesnaží se sám aktivně Roztyly vyhledávat příležitosti k používání jazyka Evaluace učení metakognitivní strategie Učí se z chyb, které při používání jazyka dělá Rozkoš Hodnotí celkový pokrok, který při učení učinil Spolupráce při učení sociální strategie Spolupracuje, učí se nebo žádá o pomoc osoby, které jazyk perfektně ovládají Se spolužáky spolupracuje jen občas Tabulka Analýza kategorií strategií učení žáka A Žák B U žáka jazykovými školami Písnici stále přetrvávají specifické poruchy učení, a to dysgrafie a dyslexie. Jak je patrné z posledního vyšetření, výukové problémy jsou