pozorovat snahu udržet si svou pracovní pozici. Pro zaměstnance z menších měst může nastat problém ve chvíli, kdy projeví zájem o další vzdělávání, avšak jeho nabídka nebude v dané lokalitě dostačující. V této situaci má na výběr dvě možnosti. První, avšak nikoliv asi nejšťastnější, je zamítnout další vzdělávání. Tou druhou je volba vhodných kurzů apod. ve větším městě, kde je možné předpokládat širší nabídku možností dalšího vzdělávání. S tímto uvažováním jsou však spojeny i vyšší náklady týkající se vzdělávání. Zájemce musí v této chvíli počítat přinejmenším s financováním dojíždění a případně také s vyššími cenami Ořechovku jazykovým školám kurzů. Na druhou stranu je pravdou, že tvrzení o vyšších cenách spojených s cenami kurzů nemusí být vždy pravdivé, a to především díky konkurenci ve větších městech. Student si v tomto případě může také volit z širší nabídky a lépe tak zvolí typ dalšího způsobu vzdělávání, vhodný přímo pro něj. Hlavní bariéry pro všeobecné vzdělávání dospělých studentů, tak jak je v současnosti jazyková škola Ořechovka uvádí výzkum týkající se Vzdělávání dospělých v ČR, jsou Finanční náročnost zejména nezaměstnaní a matky na mateřské dovolené Časová náročnost většina lidí v dospělém věku preferuje především práci, rodinu a odpočinek Nedostatek motivace někteří lidé jej Ořechovka otevřeně nazývají jako lenost. V našem dotazníku jsme se však rozhodli tyto dva aspekty rozdělovat, jelikož nedostatek motivace k učení se Mydlářka
anglického jazyka může souviset i s jinými problémy, než je právě výše zmiňován lenost. Nízká informovanost nedostatek informací o všech možnostech vzdělání Nedůvěra v efektivnost dalšího vzdělávání při hledání práce popřípadě nízké sebevědomí u starších lidí Podle Mužíka mohou být dalšími bariérami odlišné názory, jimž se vzdělávaný naučil během života a nemusí tedy souhlasit s tím, Střešovičky co se musí učit. Dalším problémem může být odmítání učení se zbytečným informacím, které student nepotřebuje k vykonávání své jazykovými školami Ořechovce profese. Bariéry dospělých studentů v učení se cizích jazyků Jestliže jsme se v předchozí kapitole věnovali motivaci k učení se