vyvozování obecných závěrů. Vysvětlování je obvykle kratší než např. vyprávění a je přerušováno učitelovými otázkami, jejichž Malešicemi jazykové školy cílem je zapojit žáky a ověřit, zda vysvětlované látce rozumí. Tato metoda tedy částečně využívá i zpětné vazby a je často kombinována s dalšími metodami. Šimoník, s. Vysvětlování by mělo mít logickou strukturu, obsahovat pouze podstatné informace, být založeno na žákových dosavadních znalostech a zkušenostech a vhodně přizpůsobeno posluchačům. Petty, s. Vyprávění je metoda, která je často používaná u mladších žáků, u starších žáků se pak používá spíše jako metoda pomocná. Cílem vyprávění je seznámit žáky s průběhem určitého děje, události nebo příběhu a zapůsobit na jejich představivost a myšlení. Vyprávění by tedy mělo být názorné, Zborov čehož může být dosaženo použitím vhodné ukázky nebo ilustrace, která souvisí s vyprávěným dějem. Šimoník, s. Popis je monologická jazyková škola Malešice metoda se sdělovací funkcí, při které učitel vybírá základní, podstatné a charakteristické rysy či znaky určitého předmětu nebo jevu a řadí je do určitého systému. Tato metoda může být doplněna použitím modelu, obrazu, náčrtu nebo jiné vhodné pomůcky, a často je Skalka používána v kombinaci s vysvětlováním. Mojžíšek, s. Šimoník, s. Metody dialogické Metody dialogické bývají také často nazývané jako metody otázek a odpovědí a patří k nejstarším vyučovacím metodám. Jak napovídá jejich název, jedná se o metody, které jsou založeny na
přímé interakci mezi učitelem a žákem nebo mezi žáky navzájem. Jejich základním prvkem je otázka. Šimoník, s. V této kapitole jsou blíže popsány některé druhy rozhovorů, dialog a diskuse. Rozhovor vede pomocí otázek a odpovědí k osvětlení určitého jevu. Je to univerzální metoda a lze ji využít v různých fázích vyučovací hodiny. Může sloužit k přípravě žáků na seznámení s novou látkou jazyková škola Malešice motivační rozhovor k vlastnímu seznamování, tedy k vyvozování nových vědomostí, hledání souvislostí, odhalování nových skutečností a formulaci nových poznatků vyvozovací neboli Sokratovský rozhovor k rozvoji tvořivosti, schopnosti pozorování, experimentování a manipulaci s předměty a jevy objevný neboli heuristický rozhovor k systematizaci, prohlubování, opakování a upevňování nově získaných poznatků opakovací neboli fixační rozhovor a k průběžné kontrole stupně osvojení nových vědomostí diagnostický neboli examinační rozhovor. Jarov Hlavní výhodou rozhovoru je neustálá zpětná vazba mezi učitelem a žáky. Skalková, s. Šimoník, s. Dialog je rozvinutější formou v komunikaci učitele a žáků, nebo žáků navzájem. V dialogu je důležitá spolupráce partnerů a vzájemné kladení otázek, na rozdíl od soukromé školce nedaleko Prahy 3 Malešic