finančních prostředků, tak například i náboženstvím. Zatímco státní a městské školy jsou otevřené ke všem náboženstvím, jazyková škola Hájek privátní školy jsou čistě katolické a náboženství je i součástí výuky. Na rozdíl od našich zvyklostí jsou ale privátní školy ve Praha 22 Vlámsku ty nejběžnější a nejpočetnější. Privátní výuka zabírá státní školy a městské Stupně vzdělávání jsou rozděleny na primární vzdělávání, kam patří předškolní vzdělávání kleuteronderwijs pro děti od do let a nižší vzdělávání lager onderwijs, kam spadají žáci od do let. Dalším stupněm je sekundární vzdělávání určené pro žáky od do let a do třetího stupně spadá výuka na Praha 21 univerzitách. Základní škola Sint Dimpna Geel Vrije basisschool Sint Dimpna Geel je privátní katolickou školou prvního stupně vzdělávání. V jedné budově se nachází jak školka pro děti od do let, tak základní škola od do třídy let. Toto seskupení je v Belgii běžnou záležitostí. V každém ročníku základní školy jsou obvykle tři třídy s přibližně dvaceti žáky. Ovšem každý rok se počet žáků poněkud mění, a tak i počty tříd i žáků ve třídách. Ve školním roce kdy jsem absolvovala svou stáž, bylo na základní škole tříd. S každou třídou jsem měla jednou za čtrnáct dní výukový blok Education in Flanders. Brusel, Dostupné z https www.dropbox.comsuezcqcntrided jazykových škol Hájku inFlanders ENv.ppt výtvarné výchovy v angličtině nebo jinou formu výuky tanec s angličtinou, hodiny anglického jazyka. Moje práce tedy byla
přibližně na poloviční úvazek, abych ve zbylém čase měla možnost poznávat kulturu země a připravovat se na své hodiny. Na této belgické škole nemají vyučovací hodiny minut jako u nás, ale výukový blok trvá celých minut. Rozvrh dne probíhá následovně vyučování začíná v prvním stominutovým blokem. Pak mají žáci patnáct minut přestávku, kterou všichni povinně tráví na venkovním dvoře školy. Následuje další výukový blok, po kterém mají žáci hodinu a čtvrt na oběd, který v Belgii tradičně probíhá formou doma připravených sendvičů. Po obědě probíhá ještě jeden stominutový blok, který je rozdělen v půlce patnáctiminutovou přestávkou. Vyučování končí v Pacov a to pro všechny žáky. Pro svoji výuku jsem měla vyhrazen vždy celý stominutový blok, takže jsem měla o deset minut více času než v Hájkem školách jazykových klasické české výuce, kdy jsou pro výtvarnou výuku vyhrazeny dvě vyučovací hodiny po minutách. Z praxe ale vím, že i v Čechách trvá Březí blok výtvarné výchovy občas minut, a to když se žáci rozhodnou pracovat i přes přestávku. Mé programy vyzkoušené v Belgii jsou tedy jesličky v Praze 10 Hájku