Context, Macmillan Mathematics, a další. Hard forma CLIL funguje opačně. Hlavní je obsah, tedy látka nejazykového předmětu a jazykové cíle jí jsou podřízeny. Může se jednat o výuku předmětu v cizím jazyce, např. hodina biologie je vedena v angličtině, anebo jsou do Ládví nejazykového předmětu zařazovány jen prvky angličtiny. Výhodou hard CLILu je, že zatímco na běžných jazykových hodinách se žáci Čimicím jazykovými školami usilovně soustředí na pochopení pravidel používání daného jazyka, v hodinách CLIL se soustředí na obsah předmětu, tedy na látku Vychovatelna zeměpisu, dějepisu, matematiky apod. Výuku jazyka vnímají jaksi okrajově, přirozeně a nenuceně. Někdy se rozlišuje ještě forma mid, která se soustředí rovnoměrně jak na obsah, tak na jazyk. V každém případě je u CLIL výuky vnímán jak obsahový, tak jazykový cíl předmětu. Může se zdát, že CLIL výuka je pouze jedním z přístupů k bilingvnímu vzdělávání, ale ve skutečnosti je zde několik odlišností. Především se CLIL výuka od bilingvní liší tím, že využívá i mateřského jazyka žáků. Dále bilingvní výuka počítá s velmi dobrou VÁŇOVÁ, Tamara. Pár slov o projektu úvodem. CLIL do škol Výtvarná výchova pro druhý stupeň ZŠ. vyd. Brno Masarykova jazyková škola Čimice univerzita, s. CLIL Principles. In British Council BBC Teaching English online. cit. Dostupné z http www.teachingenglish.org.ukblogsclaudiocolclil principles ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka TEJKALOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce Jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha Vydal Národní
ústav pro vzdělávání, str. ISBN CAIN, Norman. Hard CLIL or soft CLIL That is the question. In International house Accademia Britannica online. cit. Dostupné z http ihmanzoni.wikispaces.comfileviewSofthardCLIL OUP Cain.pdfSofthardCLIL OUP Cain.pdf vstupní znalostí cizího jazyka, kdežto masážních v Praze 8 Čimicích