naráz v jedné vyučovací jednotce. Proč je zrovna v tomto spojení nacházena výhoda Žáci se totiž v běžné hodině cizího jazyka učí Praha 18 jakoby do zásoby. Trénují se v různých modelových situacích, učí se slovní zásobu podle témat v učebnici, studují gramatiku na vzorových větách. CLIL oproti tomu nabízí výuku jazyka přímo v konkrétních situacích, slovní zásobu sloužící k pochopení určitého problému či tématu, gramatiku použitou v přímé komunikaci. Žáci se učí o jehličnatých stromech a zároveň zdokonalují znalost cizího jazyka tím, že je jim například část výkladu prezentována v angličtině. Nebo se žáci učí o středověké hudbě a zároveň se naučí i danou odbornou terminologii v cizím jazyce. Při hodině matematiky učitel zadává příklady k řešení v angličtině. Francouzská poezie je probíraná přímo z originálních textů a žáci se kromě literatury vzdělají i v cizojazyčném překladu. Jazyk je používán k dorozumívání, k praktickým účelům a v konkrétních situacích. Žáci nevnímají výuku jazyka jako nudný dril slovíček a testy z školou jazykovou Březiněvsi gramatických pravidel, ale uvědomují si, jak konkrétně mohou znalost cizího jazyka využít. Jak podotkl Jan Klufa ve svém článku pro čtvrtletník Vzdělávání Klíčovým přínosem CLILu je rozvoj kognitivních dovedností žáků a fakt, že nutí žáky přemýšlet v cizím Ládví jazyce. Pojem CLIL byl poprvé použit Davidem Marshem z univerzity Jyvskyl ve Finsku roku O rok později se odborníci z Evropské komise při jazyková škola Březiněves
tvorbě Bílé knihy vzdělávání shodli na tom, že metoda CLIL může sehrát důležitou roli v plurilingvním vzdělávání v Evropě. V jazyková škola Březiněves průběhu let se pak myšlenky CLIL dále rozvíjely a dnes patří tato metoda mezi současné trendy ve vzdělávání. V České republice není Březiněvsí jazykové škole přesto tato KLUFA, Jan. CLIL aneb přirozené použití cizího jazyka pro reálnou komunikaci. Čtvrtletník vzdělávání online. č. cit. Dostupné z http www.nuv.czpublikace a periodikaclil aneb prirozene pouziti ciziho jazyka pro realnou What is CLIL. One Stop English online. cit. Dostupné z http www.onestopenglish.comclilwhat is clil ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka TEJKALOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce Jak zapojit cizí Nouzov jazyky do vyučování. Praha Vydal Národní ústav pro vzdělávání, str. ISBN forma výuky ještě plně využívána. I když je již několik let součástí české jazykové politiky, hlavní překážkou je nedostatečná cizojazyčná vybavenost učitelů odborných předmětů. Vychovatelna Učitelé nemají znalost cizího jazyka na takové úrovni, aby s ním mohli plynule se žáky komunikovat. Výuka CLIL je rozlišována na formu soft, zaměřenou převážně na jazyk a hard formu, zaměřenou spíše na obsah. Soft CLIL většinou znamená, že učitel cizího jazyka zařadí