tvoří komiks, v jehož bublinách si procvičují skladbu anglických vět. Dokladem toho, že výtvarná tvorba je atraktivním prostředkem pro výuku cizích jazyků, je například vydaná publikace English through art Angličtina skrze umění od nakladatelství Helbling languages. Kniha jazyková škola Ďáblice nabízí sto aktivit výtvarného charakteru, které rozvíjí jazykové znalosti. Jsou to aktivity pracující s obrazovými materiály fotografiemi Ládví uměleckých děl, které žáci popisují, zkoumají a používají pro různá jazyková cvičení. I když je kniha zaměřena na výuku jazyka a ne na výuku výtvarného umění, jak napovídá i podtitul knihy activities to develop language skills aktivit k rozvoji jazykových dovedností, prezentuje tato publikace umění jako hodnotný zdroj pro výuku jazyka. V úvodních kapitolách se mluví o důležitosti a rozšířenosti výtvarného KLUFA, Jan. CLIL aneb přirozené použití cizího jazyka pro reálnou komunikaci. Čtvrtletník vzdělávání online. č. cit. Praha 18 Dostupné z http www.nuv.czpublikace a periodikaclil aneb prirozene pouziti ciziho jazyka pro realnou GRUNDY, Peter, Hania BOCIEK a Kevin PARKER. English through art activities to develop language skills with CD ROM. publ. Helbling Languages, ISBN umění ve světě kolem nás, o obecné Ďáblicemi jazykovou školu tendenci lidí vyjadřovat svůj vlastní názor a uplatňovat svůj osobitý vkus a o výtvarných dílech jako nosičích témat k diskuzi. Jiná kniha, tentokrát z nakladatelství Pearson Education, také považuje umění za perfektní nástroj k výuce cizího jazyka a kultury. Teaching
English Language Learners Through the Arts je publikace sumarizující zkušenosti s programem SUAVE, který pomáhá dětem mexického původu žijícím v jižní Kalifornii porozumět nové kultuře a jazyku. I zde se hovoří o výtvarných aktivitách jako o výtečných zdrojích témat k diskuzím a jazykovým cvičením. Zároveň vyzdvihuje výtvarnou tvorbu pro její popularitu u dětí a schopnost zprostředkovat komunikaci i mezi lidmi s rozdílnou jazykovou vybaveností. Zatímco verbálně by se žáci styděli se vyjádřit, protože jazyk neumí dobře ovládat, Vychovatelna pomocí umění jim to půjde lépe a získají na sebedůvěře. S větší sebedůvěrou pak budou přistupovat i k osvojení cizího jazyka. soukromá školka u Prahy 8 Ďáblic