většina tříd z hlediska pohlaví homogenního charakteru. Třídy jsou ve výuce anglického jazyka rozděleny na skupiny tak, že počet většinou nepřevyšuje žáků na skupinu, což umožňuje individuálnější přístup učitele k žákům se specifickými poruchami učení. Cílovou skupinou výzkumu byli žáci druhého a třetího ročníku. Jednalo se o žáků, kterým byly v průběhu docházky na základní škole diagnostikovány specifické poruchy učení, jejichž projevy přetrvávají i na střední škole. Záměrně jsem nezvolila žáky prvních ročníků, protože jsem vycházela z předpokladu, že se tito žáci na nový typ školy adaptují a osvojují si své studijní návyky. Dalším jazyková škola Chodov důvodem bylo i to, že žáci přicházejí na střední školu s nestejnou úrovní osvojení cizího jazyka, a tudíž jsou žáci v prvním Praha 11 ročníku pro výzkum, především pro druhou, kvalitativní část šetření, nevhodní. Žáci ročníků se již připravují k maturitě a jejich časové možnosti jsou omezené a na zkoumané téma by se nemuseli soustředit. Pro přehlednost uvádím tabulku výzkumného souboru ročník známka z AJ Doba, po kterou se učí AJ Přetrvávající obtíže Žák A let dysortografie, dysgrafie, dyslexie Žák B let dysgrafie, jazykovou školu Chodova dyslexie Žák C let dysgrafie, dyslexie, dysortografie Žák D let dyslexie Žák E let dysortografie, dysgrafie, dyslexie Žák F let dyslexie, Litochleby dysortografie Žák G let dysgrafie, dyslexie Žák H let dyslexie, dysortografie Žák I let dyslexie, dysgrafie Žák J let dyslexie, dysortografie
Tabulka Výzkumný soubor Pro druhou, kvalitativní část výzkumu byli z výzkumného souboru vybráni čtyři žáci A D. Tyto žáky velmi dobře Chodovec znám, neboť jsem jejich učitelka angličtiny již od prvního ročníku. Žáci vykazují přibližně stejnou úroveň angličtiny, a jak sami uvádějí, za nejproblematičtější oblast v osvojování jazyka považují porozumění čtenému, což mohu jako jejich učitelka potvrdit. Vybrala jsem si je také z důvodu jejich ochoty podílet se na výzkumu a snahy zlepšit se v anglickém jazyce, neboť si velice dobře uvědomují jazyková škola Chodov jeho důležitost pro svou budoucí kariéru. Průběh a interpretace výsledků šetření oblast výzkumného šetření Zjišťování strategií Roztyly učení se cizímu jazyku Strategie učení byly zjišťovány pomocí Inventáře strategií učení se cizímu jazyku sestaveného na základě klasifikace strategií R. L.Oxfordové a inventáře SILL Oxford upravený K. Vlčkovou Dotazník zjišťuje, jaké postupy žáci volí a uplatňují dětské hlídání Prahou 4 Chodovem