žáků patří zejména malá až žádná vzájemná komunikace a spolupráce mezi žáky a nejsou podporovány a rozvíjeny sociální vztahy a formy sociálního učení ve třídě. Samostatná práce je tedy jednou z dalších organizačních forem výuky, která může být zařazena také do výuky cizích jazyků ve všech fázích vyučovacího procesu. Je tedy pouze na učitelově uvážení, které z charakterizovaných organizačních forem v kombinaci s vyučovacími metodami a materiálními didaktickými prostředky zařadí do své výuky k dosažení stanovených cílů. Materiální didaktické prostředky ve výuce anglického jazyka Druhou skupinou didaktických prostředků, kterým je věnována tato kapitola, jsou materiální didaktické prostředky. Jak už bylo naznačeno, mezi tyto prostředky jsou řazeny veškeré předměty materiální povahy, které ve výuce slouží jako podpůrný prostředek k dosahování vytyčených výukových cílů. Obst, Kalhous, s. Pokud se jazykové školy Hovorčovicím zabýváme pojmem materiální didaktický prostředek v užším pojetí, pak zahrnuje pouze oblast učebních pomůcek a didaktické techniky. jazyková škola Hovorčovice Jestliže však definujeme didaktický prostředek v širším pojetí, pak je v tomto pojmu začleněna celá materiálně technická základna školy, například školní budova, výukové prostory a jejich vybavení atd. Je tedy zřejmé, že soubor materiálních didaktických prostředků Praha 18 je velmi rozsáhlý a rozmanitý. Pro potřeby této práce však budeme materiální didaktické prostředky chápat v jejich užším smyslu, Nouzov
protože tyto mají těsnější vztah k obsahu, metodám a formám vyučování. Rambousek, s. Pro materiální didaktické prostředky je školách jazykových Hovorčovicemi charakteristické, že ve výchovně vzdělávacím procesu nepůsobí izolovaně, ale ve vztahu k ostatním materiálním i nemateriálním Praha 19 prostředkům, a také to, že jejich volba je uvážená a určovaná kritériem jejich účinnosti ve vztahu k obsahu učiva a k sledovanému cíli v daných podmínkách či pedagogické situaci. Hendrich, s. Základní funkcí těchto prostředků je přiblížit či zprostředkovat žákům prostřednictvím jejich smyslového vnímání danou mimojazykovou skutečnost, která je předmětem výuky a učení a která je vzhledem ke své jazyková škola Hovorčovice povaze tj. složitosti, rozměrům i jiným vlastnostem, vzhledem k jejich vzdálenosti prostorové nebo časové, popř. i vzhledem k vlastnostem k jejich abstraktnosti verbálně nesnadno postižitelná. Hendrich, s. Dále mají materiální didaktické prostředky tři funkce ve vztahu k názornému vyučování, a to funkci prezentační podílí se přímo či zprostředkovaně na prezentaci učiva, stimulační podněcují žáka k aktivní činnosti, rozvíjejí jeho myšlení a podporují tvůrčí přístup a motivační vyvolávají u žáka zájem o předmět. Kouba, s. Úloha materiálních didaktických prostředků tedy spočívá především v umocňování účinnosti pedagogického procesu díky zvýraznění Ládví názornosti učitelova verbálního projevu, dále pak v motivaci a aktivizaci žáků. Jejich funkce však nelze od sebe izolovat, protože se ve